Parafia Ewangelicko-Augsburska w Dzięgielowie
Hasło roku: I dam wam serce nowe, i ducha nowego dam do waszego wnętrza, i usunę z waszego ciała sere kamienne, a dam wam serce mięsiste. Ez 36,26

Goście z Lublina na EDK w Dzięgielowie

Parafianie, którzy zadeklarowali gotowość przyjęcia na nocleg podczas Ewangelickich Dni Kościoła naszych współwyznawców z diaspory, już od dłuższego czasu dopytywali się, członków jakiej parafii będziemy gościć. Dopiero na kilka dni przed rozpoczęciem EDK z biura przyszedł e-mail z informacją, że do Dzięgielowa przyjadą lublinianie. To wielka radość móc udzielić gościny ewangelikom żyjącym w tak dalekiej diasporze!

Tym większa, gdy okazało się, że jeden z członków naszej rady parafialnej na liście gości znalazł swoje ciocie i to aż z Kuzawki (ok. 100 km od Lublina, filiału, który leży nad samym Bugiem jako najdalej wysunięte na wschód skupisko ewangelików w naszym kościele). Jedną z cioć była siostra jego mamy, która przed laty przyjechała do Dzięgielowa na Rok służby dla Pana w Diakonacie „Eben-Ezer” i już tu na Cieszyńskim została.

Po konsultacjach z proboszczem parafii w Lublinie, pochodzącym z Goleszowa ks. Grzegorzem Brudnym, ustaliliśmy szczegóły i podział osób. W końcu nadszedł długo wyczekiwany przyjazd grupy – czwartek, 15 czerwca. Około godz. 21 zborownicy z Dzięgielowa czekali przed kościołem Eben-Ezer, aby zabrać do swoich domów współwyznawców z Lublina. Grupa liczyła 22 osoby (14 dorosłych oraz 8 przedstawicieli młodzieży, którzy zostali zakwaterowani w Ustroniu w ramach OZME- Ogólnopolski Zjazd Młodzieży Ewangelickiej). Przyjechali busem. Zmęczeni, ale szczęśliwi i pełni pięknych wrażeń po pierwszym dniu EDK.

Okazją do wspólnego spotkania się był sobotni wieczór po uroczystym nabożeństwie w hali pod Dębowcem w Bielsku-Białej. Dzięgielowska rada parafialna zaplanowała spotkanie zborowników z Lublina z udzielającymi im gościny gospodarzami w altanie przy naszym kościele. Wszystko popsuła pogoda i ostatecznie spotkaliśmy się w sali Centrum Parafialnego „Salem”, gdzie ledwo się wszyscy zmieściliśmy. Atmosfera była wspaniała! Dorośli i młodzież z Lublina mogli zjeść kolację, a później był czas na długie rozmowy i dzielenie się wrażeniami z EDK.

Były one pozytywne. Czuliśmy wdzięczność Bogu za ten czas, za to, że mogliśmy się spotkać, porozmawiać, zaznajomić ze specyfiką naszych parafii, złożyć świadectwo wiary i zbudować się duchowo. Rozmowy toczyły się do późna przy tradycyjnym kołoczu. W końcu przyszedł czas powrotu na nocleg, ale już w niedzielę rano mieliśmy się spotkać na wspólnym nabożeństwie. Młodzież z Lublina, która miała uczestniczyć w nabożeństwie w ramach OZME w Ustroniu wyraziła życzenie, że chce być w Dzięgielowie.

Jako parafia przygotowaliśmy się do tej niedzieli szczególnie, gdyż specjalnie na ten dzień przesunęliśmy nasze doroczne Święto Rodziny – Family Day – aby jako wielka rodzina Kościoła przeżywać je razem z naszymi gośćmi. Niedzielne rodzinne nabożeństwo w pieśniach prowadził zespół młodzieżowy „Synogarlica”, wszystkich porwał do śpiewu chórek dziecięcy. Tekst czytań liturgicznych odczytali zborownicy z Lublina i z Dzięgielowa. Był czas na naukę wersetu biblijnego, a kazanie z projekcją multimedialną ks. Marka Londzina oparte na tekście z Ew. Mateusza 28,20b było zatytułowane „Jesteśmy Kościołem! Co to dla mnie znaczy?”. Modlitwy Siostry Przełożonej Ewy Cieślar i przedstawicielki młodzieży zakończyły spotkanie żywego, świętującego i radosnego Kościoła, z którym Jezus obiecał być po wszystkie dni aż do skończenia świata.

Druga część to piknik w ogrodzie przy Centrum Parafialnym „Salem”, na który przez dzięgielowską młodzież zostali zaproszeni wszyscy uczestnicy nabożeństwa a szczególnie nasi goście z Lublina. Bóg okazał się dla nas łaskawy, gdyż po całonocnej ulewie wypogodziło się i mogliśmy zjeść obiad na świeżym powietrzu, ciesząc się społecznością. Nasi goście spoglądali na zegarki, bo wiedzieli, jak daleka i długa czeka ich podróż do domu, więc po kawie i cieście przyszedł czas pożegnania.

Do zobaczenia i to już w sierpniu, kiedy to nasz dzięgielowski chór pojedzie na wycieczkę do Lublina! Będzie to okazja do spotkania się z tymi, którzy nie będą już dla nas obcy. Bogu niech będą dzięki za pomysł, trud organizacyjny i Jego błogosławieństwo podczas EDK!

Droga Boża jest doskonała, Słowo Pańskie jest wypróbowane. Jest tarczą wszystkim, którzy mu ufają. Ps.18.31